Het creatieve proces van het ontstaan van het kunstwerk Terbregge

DSC 0290 resize

Het kunstwerk onder de A20, ter gelegenheid van het 100 jarige bestaan van Terbregge's Belang, is ontworpen door Saskia Wigbold en Florian Braakman. Hieronder laten we Saskia aan het woord. Zij vertelt hoe het creatieve proces verliep.

 "In juni 2016 werd ik uitgenodigd om een schets te maken voor het kunstwerk 100 jaar Terbregge. De voorwaarde was om een samenwerking aan te gaan met een fotograaf. Dat werd Florian Braakman. Naast mij deden nog twee illustratoren en fotografen in de schetsfase mee. Ik nam de rivier de Rotte als uitgangspunt voor een collage, die op alle drie de pilaren als doorlopend geheel liet terugkomen. De geschiedenis van 100 jaar Terbregge verdeelde ik in het verleden in zwart-wit en het heden/toekomst in kleur. In juli 2016 heb ik samen met de andere voorstellen mijn collage gepresenteerd aan het bestuur van het Terbregge's Belang. Daar werd mijn voorstel uiteindelijk uitgekozen.

In de loop van de zomer van 2016 hebben we meerdere besprekingen gevoerd met het bestuur. Het bestuur gaf daarbij aan welke beelden en gebeurtenissen van 100 jaar Terbregge ze graag terug wilde zien in het kunstwerk. Zo mochten de voedsel droppings niet ontbreken en ook niet de witte molen en de oude ophaalbrug. Maar ook Nieuw Terbregge en de connectie met Schiebroek en Hillegersberg, en tussen Kermington en Terbregge wilde het bestuur graag terugzien in het kunstwerk. Van alle wensen heeft het bestuur tenslotte een lijstje gemaakt waarmee ik en Florian daarna aan de slag konden. De compositie en de rest van de beelden heb ik zelf ingevuld.

De beste tijd om te fotograferen werd het voorjaar en de zomer van 2017 vanwege de flora en fauna.

De beelden uit het verleden zijn met behulp van oude ansichtkaarten en bewaarde foto's uit het archief van het Terbregge's Belang tot stand gekomen. Daarbij moest er het een en ander gecorrigeerd worden. Zo was bijvoorbeeld de foto van de voedseldropping veel te grijs en waren de kisten die uit het vliegtuig werden gedropt slechts een vage vlek.

Een bewoner uit Terbregge had tot onze verassing een jeep uit de tweede WO. Twee bestuursleden die de oorlog nog hebben meegemaakt poseerden als figuranten in de jeep,
Van het herdenkingsbord in Kermington dat ik later op de jeep heb gemonteerd is een foto uit Engeland opgevraagd en later opgestuurd.

Er was ook de vraag om iets te doen met het eerste huis van Terbregge. Bert Wagemans wist mij te vertellen dat dit huis van hout moet zijn geweest. Ik kwam erachter dat rond 1500 er al een gehucht Terbregge bestond. Aangezien er geen afbeeldingen zijn uit die tijd heb ik door middel van oude gegraveerde prenten uitgezocht welke kleding ambachtslieden droegen in die tijd om zo een realistisch beeld neer te zetten van een timmerman.

Florian heeft naast die van de gevraagde beelden zoals de molen en Hildegonda een fotoreportage maakt van de rivier de Rotte. Daarbij vond ik het belangrijk dat er in de collage een afspiegeling zichtbaar werd van de verschillende soorten van begroeiing. Door te schuiven met deze beelden ontstond uiteindelijk de 'Rotte' zoals hij nu op de collage zichtbaar is.

Tijdens één van onze gezamenlijke fototochten nam Florian foto's van verschillende dieren langs de Rotte. Geeft altijd verassende beelden omdat deze dieren niet poseren. Het werd uiteindelijk een combinatie van dieren aan het water zoals ganzen en een reiger en dieren aan het land zoals de schapen.

Twee fietsers met een hond in een mand op een fiets, leek mij een mooi beeld om toe te voegen aan de collage. Florian kende een vriendin met een hondje, die meereed in een kratje op de fiets. Het kratje waarin hij werd gefotografeerd heb ik later vervangen door een mand.

Omdat het om een algemeen beeld gaat, heb ik de personen in de collage getekend.

De lucht werd als laatste aan de collage toegevoegd en het fotograferen was even een verhaal apart, Door middel van aangrenzende panorama foto's kon ik de lucht in drie delen splitsen om deze zo in goed perspectief in de collage te verwerken.

Een belangrijk technisch aspect was het deurtje dat in de derde pilaar zit en dat moest worden uitgesneden. Met veel passen en meten is dat deurtje precies tussen het bruine schaap en de jeep terechtgekomen om zo min op te vallen en mogelijk inbreuk in de collage te veroorzaken.

Tenslotte moesten alle drie de collages op mijn computer uitvergroot worden om ongeziene oneffenheden weg te nemen.

In augustus 2017 is de collage met de aangepaste beelden gepresenteerd aan het bestuur van het Terbregge's Belang. Na enkele kleine technische verbeteringen zij de beelden na het groene licht doorgestuurd om geprint te kunnen worden."